Project Enineering 4IW

Een overzicht van de verschillende projecten:

Minos Vervoort en Ian Vastmans – 4IW

We wilden het principe van een vliegtuig verwerken in onze auto. We hebben eerst een vleugel uit plexiglas op het chassis gemonteerd. Daarna hebben we propellers op de vleugels geplaatst. We wilden de auto zo licht mogelijk houden zodat de snelheid en versnelling zo hoog mogelijk lag. De motor wordt aangedreven door een batterij. We hebben over elk gemonteerd onderdeel grondig nagedacht en zijn trots op ons ontwerp.

 

Zoë Kerkhofs en Lander Ketelbuters – 4IW

Wij hebben gekozen voor een hernieuwbare auto op zonne-energie. Na heel wat denkwerk vonden we zonne-energie de beste optie. Na het maken van een voorontwerp zijn we heel enthousiast begonnen met het monteren van de auto. We hebben gekozen voor plexiglas als materiaal. Onze zonnecel laadt onze batterij op die aangesloten is op onze motor. De batterij laat op zijn beurt dan de motor werken. Een riemschijfoverbrenging stuurt de assen aan en laat onze auto rijden.

 

 

Daan Housen en Thomas Desair – 4IW

Wij wilden in eerste instantie kiezen voor zonne-energie maar zijn dan toch overgeschakeld op een elektrische auto die rijdt op batterijen. We hebben de auto aangedreven met een tandwieloverbrenging, een wormwiel en een standaard tandwiel. Het wormwiel hebben we gebruikt om het toerental te verminderen. We hebben voor hout als materiaalsoort gekozen omdat dit voor ons het beste en makkelijkste was om mee te werken.

 

Senne Cuppens en Quinten Andelhofs

Na het nodige voorbereidingswerk zoals het maken van een ontwerp en het bestellen van de materialen, stonden we te popelen om ons project te realiseren. De zonnecellen op onze auto drijven de motor aan. Deze beweging wordt dan overgebracht door een wormwiel op een tandwiel. Het tandwiel zorgt ervoor dat de wielen gaan draaien. Alles is gemonteerd op een plaat van plexiglas, wat een zeer licht materiaal is.

 

 

Thomas Swennen en Kaz Rutten

Wij hebben ook gekozen voor een auto die kan rijden op zonne-energie. Als basis voor ons ontwerp hebben we een plaat van plexiglas gebruikt. De benodigde onderdelen hebben we ofwel met de 3D-printer geprint ofwel op maat gezaagd. Op het moment hebben we in plaats van een zonnecel een batterij gebruikt om de motor aan te drijven. Hierdoor ligt onze snelheid een stuk hoger. Door een schakelaar kunnen we de auto starten en stoppen. We gebruiken een wormwieloverbrenging op onze auto om te zorgen dat de rotatie van de motor overgebracht wordt naar de assen. Deze wormwieloverbrenging zorgt er ook voor dat de rotatiefrequentie kleiner wordt en de auto niet te snel rijdt.

 

Joey Koster en Senne Reeskens

De bedoeling van ons project was om een blik op de toekomst te werpen en een duurzame auto te maken. De focus gaat in onze huidige maatschappij immers meer en meer liggen op auto’s die op duurzame energie rijden. Wij hebben gekozen voor perslucht als energiebron. Lucht is immers altijd aanwezig en zeer duurzaam. We hebben een 3D-ontwerp van een rad ontwikkeld en dit laten printen. We hebben een buisje voor dit rad geplaatst dat het rad laat ronddraaien. Het rad zit op een as waar we ook een riemschijfoverbrenging op hebben gemonteerd. Met deze overbrenging drijven we een tweede as aan waar onze wielen op gemonteerd zijn.

 

Print Friendly, PDF & Email