PROJECT ‘Energiehuis’

Project: ‘Energiehuis, realisatie van leerlingen van een eigen leslokaal in kader van STEM’

energiehuis_01

energiehuis_02

Grondwerken en plaatsing van de warmtekorven (eind november 2017):

Volgende fase in het project STEM-energiehuis en het STEM’T AF-project van RTC Limburg:

De leerlingen van 6Hout hebben intussen de bouwwerken beëindigd: de buitenmuren zijn gemetst en de prefabwanden van de houtskeletbouw zijn geplaatst.

Nu zijn de leerlingen van 6IW gestart met de uitvoering van hun project. Op woensdag 29 en donderdag 30 november hebben ze, samen met een grondwerker, de warmtekorven voor de warmtepomp geplaatst. Deze plaatsing moest zeer nauwkeurig gebeuren. Niet enkel de afstanden tussen de warmtekorven is van belang, maar ook plaatsing op de juiste diepte speelt een belangrijke rol. Drie korven werden in volle grond geplaatst en één korf werd in de regenput geplaatst. Op die manier kunnen we het verschil in warmteafgifte van zand en water in kaart brengen. Op elke korf hebben de leerlingen sensoren geplaatst. Ze plaatsten ook sensoren in een zone waar geen warmtekorf zit. Met deze sensoren wordt de temperatuur op verschillende dieptes gemeten en vergeleken met de andere plaatsen.

Zo wordt de warmte die het rode bietensap (dat door de leidingen van de warmtekorven stroomt) opneemt, berekend maar ook gemeten. Hiervoor moeten de leerlingen op elke leiding van de warmtekorf een debietmeting (energiemeting) plaatsen. Via deze gegevens kunnen zij berekenen hoeveel energie er bespaard wordt door het gebruik van de aardwarmte en de minder uitstoot van CO2.

Na de examens volgt de verdere uitvoering en realisatie.

Presentatie oktober 2017 en stand van zaken: Presentatie Energiehuis 2

Korte beschrijving van ‘ Het energiehuis’

Het energiehuis is een gebouw van max  40 m² dat bestaat uit een technische ruimte en een leslokaal- demoruimte.

Het gebouw moet gebruikt worden om toepassingen, ontwikkelingen en evolutie in de  verwarmings- en isolatietechnieken in woningen te tonen, te meten, te regelen en te evalueren. Het gebouw kan een lage energiewoning zijn of volledig passief.

Er moeten verschillende bouwstijlen gebruikt worden ( klassieke muren, houtskeletbouw, metaalconstructie,……). De toepassingen van isolatietechnieken mogen zeer breed gekozen worden zodanig dat ze gemeten en vergeleken kunnen worden. Deuren en vensters moeten voldoen aan de geldende normen en passen in de gekozen bouwstijl. De beglazing mag verschillende soorten van isolerend glas bevatten.

Er moet gekozen worden voor verschillende verwarmingssystemen zoals vloerverwarming, klassieke wandverwarming en plafond verwarming. Er moet ook een ventilatiesysteem in voorzien worden.

Er worden verschillende energiebronnen toegepast zoals warmtepompen, zonne-energie en eventueel windenergie. Deze energiebronnen mogen gekoppeld worden (SMARTGRID-techniek).

In het energiehuis worden alle fysische parameters gemeten zoals temperaturen, vochtigheid, isolatie van verschillende materialen. Daarnaast worden alle energiebronnen gemeten en bewaakt zodanig dat er vermogens, opbrengsten en rendementen vergeleken kunnen worden.

EPC en EPB-normen moeten gemeten en toegepast worden. Hiervoor kan de blower-doortest gebruikt worden.

Het huis wordt ook een demohuis, hierdoor moeten een aantal technieken en toepassingen zichtbaar blijven maar moet er ook een scherm met beamer en internet aanwezig zijn.

 

Plannen van het energiehuis.

Planning van het project.

Maart- juni ( september)

Ontwerp en tekenen.

Leerlingen van 5 IW organiseren zich als een architectenbureau en werken binnen de lessen van tekenen aan het project. Op sommige momenten gaan ze op bezoek bij een woning in opbouw of in een bedrijf . Op andere momenten komen experten uitleg geven over verschillende technieken  ( architect, EPB- EPC expert, houtskeletbouw-expert, ….)

Doel is tegen september een lastenboek samen te stellen met:

  • Ontwerpplannen van fundering, dak, wanden
  • Beschrijving van de materialen die gebruikt gaan worden
  • Eventuele detailtekening van, verbindingen, doorvoeren, raam- en deurconstructie
  • Sterkte berekeningen, warmte berekeningen

September – maart 2017

Tekenen en ontwerpen van uitvoeringsplannen

  • Elektrisch
  • Houtconstructie
  • Verwarming en ventilatie
  • Warmtepompen ( hydraulisch)
  • Meet- en regelapparaten

Leerlingen van 6IW krijgen dit project als opdracht in kader van hun GIP en organiseren zich als een studie- ingenieursbureau. Ze begeleiden leerlingen van de technische klassen in het opstellen van uitvoeringstekeningen en werkplanningen. Ze gaan samen opzoek naar de voorgestelde materialen , maken een bestellijst op en een planning.

  • Een groep van 2 leerlingen gaan een groep van 6 TH begeleiden in de realisatie van de houtskeletstructuur ( wanden en dak)
  • Een groep van 2 leerlingen begeleidt een groep van 6 EIT in de realisatie van alle elektrische installaties ( zonnepanelen, meettopstellen,…..)
  • Een groep van 2 leerlingen begeleidt een groep van 6TM in de realisatie van de verwarmingselementen ( vloerverwarming, wandverwarming, plafond verwarming,…..) en de realisatie van de installatie van de warmtepompen

De groep maakt:

  • Een asbuilddossier ( tekeningen, meetrapporten, gebruikte materialen,…..)

Het energiehuis moet op 7 juni de dag van de GIP- jury af zijn.

Print Friendly